Sisukord (vajuta et avada)
Kõige lihtsam viis auto puhtaks saada, on külastada automaatpesulat. Seal pole muud, kui osta pilet, oota pesuprogrammi lõpuni ja sõida jälle edasi. Kui tegu oleks ka kõige parema moodusega, siis jääks see juhend kaunis lühikeseks. Tegelikult peaks automaatpesula kasutamine olema iga autojuhi viimane eelistus, sest ehkki auto saab puhtaks on see paraku üsna kindel viis auto värvikihi kahjustamiseks.
Kui auto värvikihti võrrelda inimese näonahaga, siis autopesulas käimine oleks sama, kui pesta nägu alati kõige odavama seebi ja kareda pudeliharjaga, loputada külma veega ja kuivatada fööniga. Tulemus ei jää just kuigi veetlev.
Parim viis auto välimust hoida, on seda käsitsi pesta. Selles ei tasu näha igavat ja vaevarikast tööd. Tegelikult on auto pesemine paljuski terapeutilise toimega ja korduvad liigutused mõjuvad meditatiivse tegevusena. Põhjalikult ette võetud autopesu annab rahuldavaid tulemusi rohkem kui ühel moel. Kõigepealt tuleb korraliku puhastuse jaoks aga õiged töövahendid muretseda. Selleks leiad suurepärased vahendid meie partnerite juurest.
Auto pesemine
Esmalt on vaja ämbreid ja kindlasti kahte (mitte ühte). Peale selle on vaja ka korralikku autopesuvahendit (Näiteks Meguiars, AutoGlym või muud). Kindlasti ei tohi kasutada nõudepesuvahendeid, sest need sisaldavad koostisaineid, mis kahjustavad värvi lakikihti ning muudavad auto ajapikku tuhmiks. Ühte ämbrisse tuleb segada vesi (kas soe või külm – kuidas käed kannatavad) ja paki peal antud juhiste järgi sobiv kogus pesuvahendit.
Teine ämber tuleb täita puhta veega, kus svammi või pesukinnast loputada, et pesuvahendiga vesi mustusest ja porist puhtaks jääks. Enamasti leiab autopesu juures kasutust vana hea kollane pesusvamm, aga kõige parema tulemuse saab siiski pesukindaga. Svammil on nimelt ühetasane pind, mis kogub üle auto pinna liikudes mustust ja liivaosakesi ning ringi hõõrudes tekitavad need väikeseid kriimukesi, niinimetatud pesujälgi, mis auto värvi rikuvad.
Pesukindaga seda ohtu pole, sest abrasiivsed osakesed püütakse kinda pikkade kiudude sisse ja loputusämbrisse kastes tulevad nad sealt jälle lahti. Kui ämbrid ja pesukinnas on välja vaadatud, võib need hetkeks kõrvale panna ja asuda autot pesemiseks ette valmistama.
Selleks tuleb auto kas vooliku abil või ämbritäite veega üle loputada. Voolikut kasutades peaks jälgima, et vesi ei purskuks autole ühtlase joana (mis võib mustuse veelgi enam värvikihi sisse pressida), vaid pigem langeks autole nagu vihm. Seejärel tuleb eraldi svammi või pesukindaga pesta ära ka auto veljed ja vaadata, et ratta võlvikaare alt kogu mustus ära tuleks. Pesemiseks võib kasutada nii spetsiaalselt velgede puhastamiseks mõeldud pesuvahendit või juba ämbrisse tehtud segu.
Kui auto on üleni ära loputatud, on aeg pesukinnas kätte panna ja märg auto üle pesta. Alustama peaks kõrgemal asuvatest pindadest ja allapoole liikudes tuleb kinnas iga natukese aja tagant loputusämbrisse kasta. Pesufaasi ajal on kõige parem jääda küljelt-küljele liigutuste juurde (mitte ringjate) ja kasutada survet ainult kõige visama mustuse puhul. Kui auto on üleni ära pestud, tuleb ämbrid tühjaks valada ning auto aiavoolikuga üle loputada.
Kuivatamine
Pärast vahutortide maha loputamist tuleb auto pind ära kuivatada. Sageli jätavad autoomanikud selle sammu vahele ja eelistavad lasta autol õhu käes kuivada. See on aga üsna mõttetu, sest vesi jätab kuivades ikkagi autole jäljed ja üldpilt ei pruugi sugugi parem jääda, kui enne pesemist. Traditsiooniliselt kasutataks siinkohal seemisnahast lappi ja ehkki see saab tööga täiesti rahuldavalt hakkama, on tänapäeval olemas ka märksa sobivamaid abivahendeid. Nimelt imavad mikrokiudlapid palju paremini vett ja auto kuivatamine võtab selle võrra vähem aega ja vaeva. Mikrokiudkindaga (kui selline leida õnnestub) kulub auto kuivatamise peale vaid mõni minut ja tulemus jääb laitmatu. Veljed on targem eraldi lapiga kuivatada.
Mõned inimesed kasutavad üleliigse vee eemaldamiseks samasuguseid klaasikuivatajaid nagu akende pesemise juures. Need saavad küll tööga hästi hakkama, aga sellega kaasneb samasugune risk nagu svammiga hõõrudes – kui kuivatusriba ja autopinna vahele jäävad liivaterakesed, on kuivatamise tulemuseks hoopis pikad kriimud. Autoakende puhul vastunäidustusi pole.
Valikuvõimalused
Pärast pesemist ja kuivatamist on järg valikuliste tegevuste käes nagu poleerimine. Autot ei pea sugugi pärast iga pesukorda poleerima hakkama. Tegelikult piisab, kui seda neli või viis korda aastas teha. Õige aeg poleerimistöö taas ette võtta on siis, kui pesemise või vihmasadude ajal ei jää vesi enam auto pinnale tilkadena pidama. Olenevalt auto vanusest, tasub kuivatamise ja poleerimise vahele veel üks samm mahutada – puhastussaviga töötlemine.
Puhastussavi
Varasemalt oli puhastussaviga töötlemine ainult professionaalse autohoolduse ja autoremonditöökodade pärusmaa, nüüdseks võib igaüks puhastussavi klotsi ise kaubandusvõrgust osta või tellida. Komplektis on tavaliselt pihustatav määrdeaine ja väike saviklots (õigupoolest pole tegu niivõrd loodusliku savi kui sünteetilise tootega). Auto kerele tuleb väikeses koguses määrdeainet pihustada ja saviklotsist paras jupp (umbes kolmandik) ära murda. Seejärel tuleb savitükki märjaks tehtud värvikihi peal edasi-tagasi liigutada (vähese survega). Töö käigus on tunda, kuidas savi auto külge nakkub ja siis jälle lahti tuleb. See tähendab, et asi toimib.
Puhastussavi eemaldab auto pinnalt sellise mustuse, mis tavalise pesuga tavaliselt maha ei tule (puuvaik, pori, lindude väljaheited jne) Terve auto saviga puhastamine on kaunis aeganõudev, ent peegelsileda ja läikiva värvikihi saavutamine on igal juhul vaeva väärt. Savipuhastus on eriti tõhus just vanemate autode värskendamiseks. Päras puhastussaviga töötlemist tuleb auto kindlasti üle poleerida, sest savi eemaldab ka vana poleerimisvahendi jäljed.
Poleerimine
Poleerimisvahend kantakse peale spetsiaalse poleerimispadjaga. Selle saab osta nii eraldi kui komplektis poleerimisvahendiga. Kui võimalik, tasub valida sama tootja kaup, mida kasutati auto pesemiseks. Kõige parem on võtta korraga ette väike sektsioon ja kanda poleerimisvahend peale esmalt ühtlaste ringjate siis lisaks edasi-tagasi liigutustega. Sedasi jääb tulemus kõige ühtlasem. Seejärel tuleb üleliigne poleerimisvahend mikrokiudlapi, spetsiaalse kinda või puuvillakiududest lapiga eemaldada. Kvaliteetne poleerimisvahend on kergesti pealekantav, kuivab üsna kiiresti ja tuleb ilma suurema pingutuseta maha
Viimistlemine
Pestud, puhastussaviga üle käidud ja poleeritud auto on hoopis teist nägu kui varem. Viimase lihvi andmiseks on aga veel võimalusi. Esmalt tuleb veljed läikima hõõruda ning unustada ei maksa ka aknaklaaside puhastamist. Samuti on olemas tooted, millega auto rehvid efektselt süsimustaks toonida Kui viimane lapitõmme tehtud ja puhastusvahenditele korgid peale keeratud, võib kaks sammu tagasi astuda ja oma puhast autot imetleda. Automaatpesulas värvikahjustustega riskimise asemel saab käsitsi puhastamise ja poleerimisega värvikihi eluiga hoopis pikendada.