Autohoolduse viis kuldreeglit

2387

Enamuse kirjelduste kohaselt sisaldab keskmine uus autol umbes 10 000 erinevat osa ja rohkem elektroonikat kui kulus esimese Apollo missiooni Kuule saatmiseks. Niisiis on auto näol tegu ülimalt keeruka masinaga, mida enamus autojuhte kipuvad aga enesestmõistetavaks pidama. Tuleb vaid paak kütust täis panna, süüdet keerata ning kõik töötabki just nii nagu peab. Tegelikult sarnanevad autod paljuski kodumasinatega – nende tööpõhimõtted jäävad meile kaugeks seni, kuni masin katki läheb ja hooldust vajab.

Suurem osa tänapäeval toodetavatest autodest on mõeldud kestma pikki aastaid ja tuhandeid kilomeetreid. Ometi on autoomanikel kohustus need 10 000 autoosa töökorras hoida. Teisisõnu öeldes ei maksa oodata, et auto pelgalt pöidla hoidmise peale alati käima läheb ja kogu elektroonika laitmatult töötab. Autot on alati võimalik veelgi paremasse sõidukorda viia ning see ei nõua erilist pingutust. Õigupoolest tasub auto pideva hooldamise peale kulutatud aeg end pikemas plaanis ära, kui sellega kaob vajadus auto tõsisema probleemi tõttu parandusse viia.

Hooldusgraafik

Autodel on oma hooldusgraafik ja targem on sellest kinni pidada. Seda, et mootoriõli tuleks vahetada keskmiselt iga 10 000 kilomeetri tagant, teab ilmselt iga autojuht, aga kuidas jääb muu hooldusega? Kõiki 10 000 osa ei ole vaja küll välja vahetama hakata, aga koos auto kasutusjuhendiga peaks olemas olema ka hooldusgraafik, mida järgida. Graafikus peaks juttu olema nii käigukasti õli, süüteküünalde kui turvavööde väljavahetamisest. Sellest kinni pidamine pikendab auto eluiga. Kõik need protseduurid tehakse autoteeninduses ilma suurema vaevata ära, aga omaniku asi on oma sõiduvahend õigel ajal hooldusse viia. Kuna nutitelefonidega on kerge kõike kavandada ja meeldetuletusi panna, võiks seda kasutada ka autohoolduse planeerimiseks. Sedasi pole vaja karta, et midagi olulist meelest läheb.

Kontrollida, kontrollida, kontrollida

Jutt käib erinevate vedelikutasemete ja rehvirõhu kontrollimisest. Mootoriõli vahetamine keskmiselt iga 10 000 kilomeetri tagant ei tähenda veel, et autoga aeg-ajalt mõni probleem esile ei kerki. Mootoriõli on auto jaoks kõige olulisem vedelik. Autod vajavad õlivahetust nagu inimesed vajavad vett – ilma selleta hakkavad asjad üles ütlema. Õlitaseme kontrollimisega saab hakkama igaüks. Tuleb vaid kapott üles tõsta ja õlivarras välja tõmmata. Kui varda leidmine tekitab probleeme, võib uurida auto kasutusjuhendit või paluda mõne automehaaniku abi. Mootoriõli pole aga kaugeltki ainuke asi, mida kontrollida. Lisaks sellele tuleb silm peal hoida roolivõimendi õlil ja radiaatoris oleval jahutusvedelikul. Niisama oluline on ka rehvirõhk. Kui pole kindel, milline on antud auto jaoks soovituslik rehvirõhk, võib uurida nii rehvide peale kantud andmeid kui tootjapoolseid soovitusi, mis on enamasti kirjas juhipoolsel uksel või kindalaeka siseküljel. Erinevate õlide ja vedelike taset ning rehvide rõhku peaks kontrollima kord nädalas. Selleks kulub ligikaudu sama palju aega kui auto tankimiseks. Vajaduse korral tuleb vedelike taset korrigeerida.

Auto dieedile

Inimesed saavad kohe aru, kui on kaalus pisut juurde võtnud (enamasti pärast rikkalikku jõululauda). Selle tulemusena jäävad püksid kitsamaks ja trepist üles ronimine tundub vaevalisem. Mida siis teha? Eks ikka jõusaali minna ja mõneks ajaks maiustustest eemale hoida. Sama kehtib tegelikult ka autode kohta. Üleliigsete kilode vedamine tähendab, et mootor peab rohkem tööd tegema. See aga ei muuda asjade transportimist või järelkäru kasutamist kuidagi vastunäidustatuks. Lihtsalt ei tasu igasugu ebaolulist kraami niisama autoga kaasa vedada. Soovimatu raskuse mahatõstmine vähendab mootori koormust ja aitab sel kauem töökorras püsida. Seega tuleb igasugu kasutud asjad pakiruumist välja visata. Iga kilo loeb.

Vaikus autos

Üks olulisemaid asju, mida auto juures vaadatakse on selle helisüsteem. Tänu satelliitraadiotele ja võimalusele ühendada iPod auto seadmetega on erinevate muusika- ja jutusaadete valik tohutu. Vaatamata sellele tuleks vahetevahel sõita ka täielikus vaikuses ning kuulata, ega auto mingeid veidraid hääli ei tee. Niisiis tasub raadio välja lülitada ja sõita mõned kilomeetrid ainult autole pühendudes. Näiteks pidevalt korduv klõbisemine võib viidata rehvi sisse sattunud naelale ning krigin pidurdamisel võib olla märgiks, et aeg on pidurid välja vahetada. Kui autole võimalus anda, paljastab see enda kohta nii mõndagi.

Teised transpordivõimalused

See võib tunduda vastukäiv, aga parim viis autot hoida on seda vähem kasutada. Kui vähegi võimalik, tuleks sihtkohta kas kõndida, kasutada ühistransporti või sõita kambakesi ühes autos. Auto kasuks otsustades tuleb sõita rahulikult, mitte pidevalt pidureid vajutada või mootori pöördeid kõrgeks ajada. Sellega kasvab nii kuluva kütuse hulk kui ka auto koormus üldisemalt. Näiliselt võib kõik väga lihtne ja iseenesestmõistetav tunduda, aga kui miski meile harjumuspäraseks muutub, ei pööra me selle heaolule enam korralikult tähelepanu. Auto hooldamine tasub alati ära.