Rattasõiduga üleliigsete kilode vastu

2617

Rattaga sõitmine võib olla meeldiv vaba aja veetmise viis, ning samas võib rattaga sõites kaalust alla võtta ja südame-veresoonkonna vastupidavust treenida Soovitud kaalu saavutamiseks tasub tähelepanu pöörata õigele varustusele, riietusele ja planeerimisele – nii on kergem seatud eesmärkideni jõuda.

Arvepidamine
Enne kui hakata kaalu alandamise nimel rattasõiduga tegelema, tuleks võtta märkmik ja soovitud eesmärgid kirja panna. Ühtlasi tuleks jooksvalt tehtud töö ja edusammude üle arvet pidada. Tehtavad märkmed võiks hõlmata ka näiteks toitumist, kaalu, päevas läbitud kilomeetreid jne. Rattasõidu mahu kavandamisel tuleks nädalasse planeerida vähemalt neli kuni kuus n-ö rattapäeva. Kui see tundub liiga raske, võib alguses vähem rattasõidupäevi teha, kuniks jõudu ja võhma aegamööda juurde tekib. Siis võib nädalasse juba rohkem rattasõidupäevi planeerida.

Varustus ja ohutus
Sõltuvalt läbitavatest vahemaadest ja maastikust tuleb kindlasti valida sõiduks sobilik ratas. Kui rattal on ainult kolm käiku, aga sõidu käigus tuleb mitmestki tõusust üle rühkida, võib see sõidutuju ära võtta. Uut ratast ostes tasub rattapoest nõu küsida, et leida enda vajadustele vastav ratas. Samuti tuleb veenduda, et rattal oleksid kõik vajalikud lisandid nagu erinevad tuled, pakiraam jne. Tõsisemate huviliste varustuse hulka võiks kuuluda ka spidomeeter või odomeeter ehk läbisõidumõõdik.

Ratta kohandamine
Enne ratta selga istumist tuleb ratas kindlasti üle vaadata (või lasta vaadata), et kummid ikka täis ja ratas sõidukorras oleks. Samuti tuleks veenduda, et sadul, juhtraud ja muud vajalikud osad vastaksid sõitja pikkusele ja oleksid mugaval kasutuskõrgusel.

Riietus
Rattaga sõitmiseks pole vaja ülikalleid spetsiaalseid rattariideid, aga sellegipoolest või poodidest leida rattasõiduks sobilikke riideid nii soojade kui külmade temperatuuride jaoks. Kõige olulisem on, et valitud riietega oleks mugav sõita. Enamasti tähendab see riietust, mis ei ole liiga ümber ja laseb vabalt liikuda. Temperatuuri koha pealt ei sobi ilmselt ei liiga paksud ega liiga õhukesed riided. Seetõttu on kõige kindlam kanda mitut kihti riideid.

Ohutus
Ohutus on rattasõidu juures väga oluline. Järgnevalt mõned punktid, mida tasuks silmas pidada, et end ohu ja vigastuste eest hoida:

  • Kindlasti tuleb kanda kiivrit
  • Kaitseks kiiskava päikese ja putukate eest tuleks kanda päikeseprille
  • Kui plaanis on sõita korraga pikka aega, tuleks umbes iga 25 minuti tagant ratta seljast maha tulla ja jäsemeid painutada ning sirutada, et veri paremini ringi käiks
  • Aeg ajalt tuleb verevarustuse parendamiseks käed alla lasta ja neid raputada
  • Rattaga tuleb siiski sõidu- ja mitte kõnniteel sõita
  • Autoteel tuleb alati sõita autodega samas sõidusuunas ehk paremal pool teed
  • Kaasaskantavat varustust peaks hoidma pakiraamil
  • Rattaga sõites tuleb alati vett kaasa võtta ja vahepeal väikeste sõõmudega juua
  • Ei maksa unustada päikesekreemi

Treening
Rattasõit mõjub suurepäraselt südamele ning jalgadele, aga seoses kaalulangetamise jaoks tasub lisaks rattasõidule teha ka ülakehale mõeldud harjutusi.