Ajutöö ergutamine

3804

Viimati uuendatud:

Aju ning mõistust on sama oluline treenida kui keha. Vananedes inimeste mõttemustrid muutuvad, ent tehes ajutööd stimuleerivaid harjutusi, paraneb nii mälu kui ka tähelepanu- ja koordinatsioonivõime. Artikkel jagabki näpunäited oma aju treenimiseks.

Šokolaad
Üsna paljud inimesed soovivad šokolaadi tarbimist pigem piirata, aga tume šokolaad, kui seda iga päev väikeses koguses süüa, mõjub ajule ergutavalt. Šokolaadi toimel vabaneb ajus dopamiin – kemikaal, mis parandab mälu ja aju toimimist.

Lõhe
Ehkki lõhe pole päris nii maitsev kui šokolaad, on sellelgi omadus aju töövõimet parandada. Kala söömise asemel võib soovi korral tarvitada ka omega-3 toidulisandeid.

Füüsiline treening
Mälu ja aju tööd üldisemalt suudavad parandada nii jooksmine, sörkimine kui raskuste tõstmine. Füüsiline aktiivsus paneb aju uusi ajurakke tootma.

Regulaarne uni
Piisav uni on aju toimimiseks väga tähtis. Uuringute kohaselt suudavad öösel korralikult maganud inimesed rohkem infot meelde jätta.

Perifeerset ehk külgnägemist treenivad mängud
Ka silmad võivad õppida ning selle käigus aju proovile panna. Atsetüülkoliin on närvisüsteemis leiduv keemiline ühend, mis vastutab külgnägemise võime eest. See aitab keskenduda ning erinevaid asju meeles pidada. Mälu ja keskendumisvõime parandamiseks tuleks mängida külgnägemist rakendavaid mänge, mille abil on võimalik stimuleerida atsetüülkoliini eritumist. Näiteks võiks istuda ja vaadata paari minuti jooksul ainult otse. Kõik nägemisulatuses olevad asjad tuleb meelde jätta, aga pead seejuures liigutada ei tohi. Kui aeg on läbi, tuleb kõik nähtu üles kirjutada. Nimekirja täiendamiseks peab harjutust mitu korda tegema. Seejärel tuleb asukohta vahetada ja harjutusega uuesti otsast alustada.

Ajule tuleb rakendust leida
Aju stimuleerimiseks võiks minna muuseumi, vaadata sealseid esemeid ja lugeda neid kirjeldavat infot või siis külastada hoopis interaktiivset muuseumi, kus saab eksponaatidele ise käe külge panna. Palli õhku viskamine ja kinni püüdmine aitab jällegi koordinatsioonivõimet parandada. Mõtlemisvõimet ja ruumiliste suhete taju aitab arendada mõne keerulise pusle ladumine. Lisaks võiks järjest selgeks õppida laulusõnu, hakata mõnd pilli mängima ja tõsta oma hobide raskusastet. Kõik nimetatud tegevused ärgitavad mõtlema ning seoseid looma ja stimuleerivad seega ajutööd.

Parem ja vasem käsi vaheldumisi
Inimestel on üldjuhul üks domineeriv ehk juhtkäsi, mille abil tehakse igapäevaseid toimetusi nagu hambapesu ja kirjutamine. Neid tegevusi peaks aga proovima ka teise käega teha. Teise käe kasutamine muutub aegamööda aina kergemaks ja lõpuks polegi enam vahet kumba kätt kasutada. Mõnele võib see laheda trikina tunduda, aga tegelikult tähendab see ajus olevate neuronite jaoks millegi uue õppimist.

Madalam helitugevus
Vananedes halveneb ka inimeste kuulmine. Selle ennetamiseks on võimalik teha kuulmist parandavaid harjutusi. Näiteks tuleb teleka helitugevus pisut madalamaks keerata kui tavaliselt. Mõne aja pärast on kuulmine kohanenud ja kõik tundub sama valju kui varem. Järgmine kord telekat vaadates tuleb heli veel pisut maha keerata ning sama tegevust seni järk-järgult jätkata, kuni kõrvad kohanevad ka väga madala helitugevusega.