Tervislikud eluviisid keha ja vaimu ja hinge heaks

1861

Tänapäeva inimesed on tervislike eluviiside osas aina teadlikumaks muutumas. Maailm meie ümber on kirju ja kiiretempoline ning ehkki soov senist väheliikuvat elustiili muuta on paljudel ja kerge on otsustada sellega algust teha, tuleb õigete valikute ning otsuste tegemiseks omada piisavalt taustateadmisi.

Tegelikult pole oma eluviiside ümberkorraldamine sugugi nii hirmuäratav ettevõtmine kui esmapilgul tunduda võib. Väikeste ning järjepidevate sammudega saab vanad harjumused aegamööda uute ja tervislikumatega asendada. Siin ongi toodud mõned näpunäited ja soovitused, kuidas nii keha, vaim kui ka hing tervena hoida ja terviklikumaks muuta.

Terve keha

Meie füüsiline keha saab ümbritsevalt maailmalt ilmselt kõige rohkem tähelepanu. Tasub vaid mõelda kõigi nende mööduvate inimeste pilkude peale. Mis tundeid tekitab vastutuleva inimese arvustav silmavaade ja ärapööratud pea või ebameeldiv vaatepilt riidepoe proovikabiini peeglis? Selliseid eneseteadlikud hetked on tuttavad paljudele.

Iga inimese keha on ainulaadne ja see ongi peamine, mida parema vormi suunas püüdlemisel silmas pidada. Tervema ja paremas vormis oleva kehani jõudmine eeldab nii oma olemasolevate heade külgede kui ka vajalike muudatuste aktsepteerimist. Selleks, et soovitud tulemused peegeldaksid tõepoolest tervislikke elusviise, tuleb end tervikuna tajuda. Pea kahe meetri pikkuse ja 170 kilo kaaluva inimese puhul ei pruugi alla 118 kilo kukkuv kaalunumber sugugi tervislik olla. Kindlasti tuleb konsulteerida arsti või asjatundjaga, et seatud eesmärgid oleksid realistlikud.

Pärast kõike seda peaks olema selge, millised kaalunumbrid ja mõõdud endale sihiks võtta. Juba selle teadmiseni jõudmine on tubli samm. Järgmise asjana tulen endale teadvustada, et kaunima ja tervema keha saamine on pikk ja aeglane protsess. Igal aastal kulutatakse tuhandeid eurosid kiire kaalulangetamise ja lihasmassi kasvatamise nimel. Rohelisele teele, kofeiiniga kaalulangetustablettidele, süsivesikutevabadele jookidele ja veel paljudele muudele imevahenditele on külge riputatud silt, mis lubab kiireid ja suurepäraseid tulemusi. Reklaamid on küll petlikud, aga iseenesest ei ole kaalulangetus mingi raketiteadus. Kulutatavate kalorite hulk peab lihtsalt tarbitavatest kaloritest märksa suurem olema. Parema toonuse saamiseks tuleb lisaks õigele toitumisele ka regulaarselt jõu- ning aeroobset trenni teha. Põhimõtteliselt kõlab see ju lihtsalt.

Samas on ilmselt igaühele meist teada, et selle kõige alustamine pole sugugi nii kerge. Sageli teevad inimesed selle vea, et võtavad korraga liiga palju ette. Vaid vähesed suudavad kannapealt tehtud elumuudatused püsivalt omaks võtta. Enamjaolt on inimesed siiski juba väljakujunenud harjumuste ohvrid. Seega on targem alustada tasa ja targu. Näiteks võtta igal õhtul plaani väike jalutuskäik ümber kvartali. Kuu aja pärast võiks kõndimise asemel juba kergelt sörkima hakata. Söömisharjumuste puhul, tuleb esmalt proovida portsjoneid vähendada. Näiteks teist taldrikutäit kartuliputru mitte võtta. Või friikartulid ahjus küpsetatud krõbekartulite vastu vahetada. Need on vaid mõned lihtsad ja väikesed võtted, mida tervema keha saavutamiseks kasutada.

Terve vaim

Loomulikult ei hõlma tervislikud eluviisid ainult füüsilist keha. Terve vaim ka teravad meeled on niisama olulised. Võime kriitiliselt mõelda, pidevalt uusi teadmisi omandada ja areneda on terviku seisukohast absoluutselt hädavajalik. Nii nagu kehaliste muutuste puhul, ei tohi ka mõtteviisi muutmiseks ja mõistuse teravdamiseks korraga liialt järske samme astuda. Alustuseks võiks näiteks hakata nädalalõppudel ristsõnu lahendama. Kuus mõne raamatu või paari lugemine on samuti hea idee. Seejuures võiks aeg-ajalt valida just selliseid teoseid, mille temaatika pakub midagi uut. Kui lugemine ei tundu just eriti meelitav, leidub teisigi võimalusi. Miks mitte näiteks kunstinäitusele minna või avalikult peetavatel loengutel osaleda? Kõik, mis paneb kaasa mõtlema ning uut infot analüüsima on suurepärane viis mõttetöö elavdamiseks ja tervema vaimu poole liikumiseks.

Terve hing

Terve kehas kehas terve vaim – see ütlus on omandanud tõelise sisu juba paljude, oma elustiili teadlikult suhtuvate inimeste jaoks. Samal ajal on üha rohkem ka neid, kelle arvates selline suhtumine jätab ühe olulise aspektiga arvestamata. Paljude jaoks tähendavad tervislikud eluviisid ja terviklikkus ka oma spirituaalse olemuse avastamist. Oma uskumuste vaba väljendamine on nii mõnegi inimese elustiili lahutamatu osa. Siinsest tekstist ei maksa välja lugeda ühegi kindla religiooni propageerimist. Iga inimene võib omi uskumusi ja seisukohti väljendada just endale sobiva religioosse suundumuse kaudu. Isegi ateismi kaudu saab oma maailmavaadet jagada. Selleks, et oma vaimsete tõekspidamiste osas selgust saada, võiks rääkida erinevate spirituaalsete ja religioossete suundade esindajatega. Neil, kes on oma raja juba leidnud, tasub vaid oma kaasmõtlejatega ühineda. Suure tõenäosusega on neil sellest vaid hea meel.

Tervik

Tervislikud eluviisid ja nende hoidmine tähendab nii keha, vaimu kui hinge kooskõla. Teisisõnu on oluline leida tasakaal kõigi kolme aspekti vahel, nii et ükski ei jääks tähelepanuta. Tervislike eluviiside saavutamine on ajamahukas ettevõtmine, aga väikestele sammudele võivad järgneda edukad ja püsivad muutused, mis viivad tervema ja rahulolevama eluni.