Lihavaba elu suunas

2371

Mitmed taimetoitluse peale mõtlevad inimesed muutuvad rahutuks, kui püüavad ette kujutada einet, mis ei sisalda suurt mahlast lihatükki või burgerit ja friikartuleid. Õige meelestatus on taimetoitluse juures äärmiselt oluline. Liha- ja piimatööstuse mõjul on meile juba aastaid ja aastaid sisendatud, et ükski toidukord pole täielik ilma loomsete toodeteta. Praeguseks ei oska paljud inimesed oma menüüd enam ilma lihata ette kujutadagi. Siin õpetuses tuleb juttu võimalustest, kuidas vähendada liha tarbimist ja liikuda taimetoitluse suunas.

Esimesed sammud taimetoitluse suunas

Inimesed kipuvad taimetoitu suhtuma teatava kahtlusega. Sageli võib kuulda kommentaare stiilis „Salat on jäneste toit“ või „Miski pole parem kui üks hästi valmistatud praelõik. Lihtsalt niisama paugupealt lihast loobumine, kui tegu pole just tervislike põhjustega, on üsna ekstreemne. Üleminek peaks toimuma samm-sammult.

Teatud lihatoodete väljajätmine

Teatud lihade menüüst kõrvaldamine on hea moodus taimetoidu poole liikumisega algust teha. Igaühel on oma lemmikud: sealihalõigud, hamburger, loomaliha steik, kanaliha või hoopis kala. Erinevat lihade seast tuleb alustuseks välja valida see, mis maitseb kõige vähem. Nädala sees tuleb hoiduda seda liha söömast. Nädalavahetusel võib aga lubada endale ühe mõnusa bugeri või steigi. Järk-järgult tuleb erinevad lihad sedasi läbi käia ja ükshaaval menüüst kõrvale jätta.

Lihavabad pearoad

Nädala sees tuleks toekamad eined valmistada ilma lihata. Väga maitsev ning tervislik on näiteks taimetoidu-lasanje, kus liha asemel on lasanjeplaatide vahel hoopis spinat. Ilma lihata saab edukalt valmistada ka mitmesuguseid pitsasid ja suppe. Põhiline on saada lahti harjumusest esimese asjana kahvel lihatüki sisse torgata. Õige ettekujutus ja visualiseerimine on söömise juures väga olulised.

Harvad lihatoidud

Veel üks hea moodus taimetoidule üleminekuks on vähendada liha tarbimise sagedust. Singist, vorstikestest või peekonist koosneva hommikusöögi asemel võiks proovida hoopis kaerahelbeputru ja maapähklivõiga röstsaia. Lisaks veel muidugi puuviljad. Kel on komme liha lausa iga päev süüa, võiks alustuseks piirduda viie päevaga nädalas. Aegamööda tuleb niinimetatud lihapäevade hulka aina vähendada ja lõpuks ei tundugi liha enam niiväga asendamatu.

Lihavaba majapidamine

Liha võiks süüa vaid väljas einestades või sõbra poole õhtusöögile minnes. Nii on kergem vältida kodust lihatarbimist. Liha muutub sellega nagu pidupäeva eineks ning see omakorda lihtsustab üleminekut täiesti lihavabale toitumisele. Õigupoolest meenutab kogu protsess pisut suitsetamise mahajätmist. Kui kiusatuse allikat pole kohe käepärast võtta, ei saa see ka kiusatust tekitada.

402

Liha asendamine

Paljud taimetoitlased kasutavad toiduvalmistamise juures erinevaid liha asendamiseks mõeldud tooteid. Liha asemel võib nautida näiteks taimetoidu kotlette, lihavabasid vorstikesi ja muid taolisi tooteid. Eriti sobivaks lisandiks on erinevad taimsed lihaasendajad näiteks omletile (kui tegu on lakto-ovo taimetoitlusega). Samas tuleb arvestada võimaliku soja ning gluteeni allergiaga. Väsimustunne pärast soja või gluteeni sisaldavate toodete söömist võib olla märguandeks, et tuleks külastada arsti ning teha allergiatest.

403

Mis saab senistest lemmiktoitudest?

Kõigil on omad lemmiktoidud ning mõningaid retsepte antakse edasi lausa põlvkonnalt põlvkonnale. Kõikidest toitudest saab valmistada ka taimetoidu versioone. Internetis küllaldaselt informatsiooni selle kohta, kuidas erinevaid roogasid taimetoitlaste jaoks ümber kohaldada. Erinevaid versioone (lihaga ja lihata) ühest ja samast roast on mugav valmistada näiteks mõnel suurema kokkusaamise tarbeks, kui sõprade või perekonnaliikmete seas on nii lihasööjaid kui taimetoitlaseid.

 

Millele tähelepanu pöörata?

Taimetoitlastel tuleb end erinevate toiduainete ja valmistoitude osas pidevalt harida. Mõned lisandid vastavad täielikult vegan-nõuetele, teised toiduained nagu näiteks želatiin või laap on aga loomset päritolu.Suhkur võib endas samuti ootamatusi peita, sest sageli kasutatakse selle pleegitamisel kondisütt.
Taimetoitlus kui igaühe isiklik valik

Taimetoitlasi peetakse sageli vähemuseks, kes on lihatööstuse rongist lihtsalt maha või kõrvale jäänud. Samas on igaühe toitumiseelistused ju inimese enda valik. Pidev selgitustöö ja enda otsuste põhjendamine võib taimetoitlaste jaoks üsna väsitav olla. Nagu muudes asjades, on ka toitumises oma fanaatikud ja seda nii taimetoitlaste kui lihasööjate seas. Mõned taolised inimesed omistavad oma elustiilile lausa religioosse tähtsuse. Igaühel on voli teha omi valikuid, aga paraku satuvad kriitikatule alla ka täiesti tavalised inimesed, kes lisaks muule juhtuvad olema taimetoitlased. Parim vastus norivale vestluskaaslasele on öelda: Mina ei halvusta sinu lihasöömise harjumusi, miks ei võiks siis sina samaga vastata? Taimetoitlaseks hakates ei pea asuma märtri rolli.