Juhendaja.ee

Lapsed ja tehnikaseadmed – piiride seadmine

Ekraaniaja tasakaal lapse tervise ja arengu tagamiseks

Tänapäeval tundub, et lapsed hakkavad juba vahetult pärast sündimist nutitelefone ning muid elektroonilisi vidinaid kasutama. Piisab sellest kui pilk kohalikule mänguplatsile heita: suure tõenäosusega võib seal näha kaheaastaseid või nooremaidki lapsi, kes ema-isa telefonis juba mänge mängivad või videoid vaatavad. Lapsed kasutavad tehnikavahendeid küll üha nooremas eas, aga samas kasutavad nad neid üha erinevamates oludes, ja seda nii kodus kui koolis. Tänapäeval on tehnikavahendid lastele ühtaegu nii õppevahenditeks kui meelelahutusallikateks ning vajadusel ka suurepäraseks lühiajaliseks lapsehoidjaks, kui emal on vaja mõneks ajaks õhtusöögi valmistamisele või emailide kontrollimisele keskenduda.

 

Kooliealiste laste puhul võib tehnika aga kahe teraga mõõgaks osutuda. Ühest küljest võib tehnikaseadmetest tõepoolest palju kasu olla: arvutite abil saab teha uurimistöid, mängida veebis arvutusmänge või parandada keeleoskusi. Televiisor (ja DVD-d) võivad samuti pakkuda hariduslikke programme, näiteks dokumentaalfilme ja muud õpetlikku. Isegi videomängud võivad lapse arengule kaasa aidata ning soodustada näiteks käte ja silmade koostööd (mõned liikumispõhised konsoolimängud Wii või Kinect sensoriga Xboxi peal toetavad tantsumängude kaudu ka kehalist liikumist). Teisest küljest on kõigil elektroonilistel seadmetel mõni tuntav varjukülg. Järgnevalt mõned põhjused, miks tuleks piirata laste kokkupuudet tehnikaseadmetega ning nõuanded piirangute elluviimiseks.

Miks piirata laste kokkupuudet tehnikaseadmetega?

Kuidas piirata tehnikaseadmete kasutamist?

Kui lapsed kurdavad igavuse üle, on liigagi lihtne telekas sisse lülitada või lasta neil videomänge mängida. Ometi on olemas mitmeid alternatiivseid meelelahutusvõimalusi. Laste tehnikaseadmete kasutamist saab edukalt piirata, kui järgida mõningaid põhilisi näpunäiteid.